Øregård Gymnasium

’Too fire to burn’ – prisvindende ide opstået i Øregårds verdensmålsuge går til kamp mod tøjspild!

På Øregård Gymnasium afholdes der hvert år en såkaldt ’innoweek’ for alle 2. g’erne, hvor fokus er på FN’s verdensmål, og hvordan de kan blive til hverdagsmål. Det kræver et innovativt mindset, et kreativt blik og gode ideer – masser af gode ideer! I denne artikel skal vi høre om en af dem og dens vej fra spæd tanke til prisvindende koncept.

05.02.2025

Du kender nok ‘Too good to go’, ikke? Den ordning, du ved, hvor man via en app kan købe mad, som ellers ville blive kasseret, rigtig billigt. Men kender du så også Too fire to burn? Ikke endnu? Det kommer du muligvis til en gang, for ideen er i hvert fald blevet vurderet så god, at den ikke kun har vundet priser, men også er blevet spået en mulig fremtid. Lad os dog lægge ud med at kigge tilbage på, hvordan det hele begyndte.

Innoweek: fra verdensmål til hverdagsmål

Anastasia Bond Pozdnyakova, Kornelius Nytoft Bergmann, Maximillian Udar og Elias Benjamin Bruun går alle i 3. g på Øregård, men da de var 2. g’ere deltog de – sammen med hele resten af deres årgang – i Øregårds innoweek. Det er kort fortalt en uge, der sætter fokus på FN’s 17 verdensmål og de 169 delmål, og hvordan man kan arbejde med dem i praksis. Gennem en hel uge får Øregård besøg af en lang række personer, organisationer og virksomheder, som fortæller om og viser, hvordan de både i praksis og via forskning bidrager til at opfylde verdensmålene. Desuden er en vigtig målsætning for ugen, at eleverne bliver klogere på, hvordan natur og mennesker forskellige steder i verden påvirkes af klimaforandringer, krige, konflikter, fattigdom og ulighed. Derfor deltager eleverne ind i mellem de mange spændende oplæg i workshops, hvor de udtænker og udvikler deres egne ideer til, hvordan et verdensmål konkret kan gøres til hverdagsmål, der bidrager til en mere bæredygtig udvikling.

Alle disse mange ideer bliver så sidst på ugen vurderet af en jury, der består af både ugens gæster og andre eksterne. De udvælger sammen fem ideer, der er både originale og realiserbare, og som derfor alle har potentiale til videreudvikling.

Ovennævnte fire elever var egentlig en del af hver deres vindergruppe, men da de ved et møde kort efter afslutningen på innoweek blev opfordret til at vælge én ide ud, som de kunne tage med til en konkurrence i Fonden for Entreprenørskab, valgte de Too fire to burn, som vi skal blive klogere på nu.

Too fire to burn

Ligesom konceptet Too good to go ønsker at bekæmpe madspild, ønsker Too fire to burn at tage livtag med de svimlende 20% af verdens tøj, som hvert år bare bliver brændt, selvom det er flot og brugbart tøj (deraf navnet på konceptet). Ideen er, at man via en app kan bestille tøjbokse, hvori man selv kan vælge, hvilken slags tøj og størrelse man ønsker, fx sommertøj i størrelse small, vintertøj i medium eller t-shirts i str. large. Udover at vælge størrelse og kategori kan man også vælge, hvilket mærke man ønsker tøj fra, fx Zara eller H&M, men hvad man ikke kan vælge, er hvilket tøj der kommer i. Man ved med andre ord ikke, hvad man får, men man får det til gengæld rigtig billigt.

Skulle det ske, at man får noget, man ikke kan lide, og derfor er på nippet til at smide ud, er der mindst tre muligheder for genanvendelse, som skal fremgå tydeligt af appen: ”Man kan sy det om, man kan donere til sin lokale genbrugsbutik, eller man kan give det i gave. På den måde undgår man, at det i stedet for at være producenten, der brænder det, blot er forbrugeren, der ender med at smide det ud”, fortæller eleverne og besvarer derved netop et spørgsmål, de har fået et par gange, når de har pitchet deres ide.

Masser af læring og erfaring uanset priser og hæder

Og apropos pitch tog Anastasia, Kornelius, Max og Elias deres nu fælles ide med fra Øregård Gymnasium til Fonden for Entreprenørskabs Global Goals Programme, hvor deres ide fik en 3. plads, hvilket – udover at være virkelig godt gået – kvalificerede dem til endnu en konkurrence, nemlig den landsdækkende innovationskonkurrence ’Company Programme’, hvor de høstede både rosende ord og en miljøpris. Med både priser til og rosende ord om ideen er det svært ikke at stille spørgsmålet ”hvad så nu?” i håbet om, at vi alle inden længe kan nyde godt af Too fire to burn og (også) på den måde bidrage til at mindske tøjspild.

”Vi har trykprøvet ideen ved nogle mindre tøjmærker, men en regulær videreudvikling af ideen kræver kapital … og tid”, fortæller de alle fire nærmest samstemmende, og ingen af delene er der meget af, når man går i 3. g og gerne vil fokusere på at få en god studentereksamen. En eventuel videreførelse af ideen og en reel oprettelse af den virksomhed, der fiktivt står bag ideen nu, må derfor vente. Men, og det er et vigtigt ’men’, siger de alle fire: ”Uanset hvad der sker med ideen, ændrer det ikke på, at det har været enormt lærerigt, spændende og sjovt at arbejde med den – ikke kun fordi den vandt priser, men faktisk helt fra første dag i innoweek”. I det hele taget taler de meget varmt om innoweek, fordi den – som navnet fortæller – handler om at tænke innovativt med FN’s verdensmål og derfor introducerer en bestemt og for nogen måske anderledes og ny måde at tænke og udvikle ideer på.

En iderig uge, som er det hele værd!

At et væld af forskellige nye ideer ser dagens lys i sådan en uge på Øregård, bliver man klar over ved blot at kaste et blik på dem, de fire elever ikke gik videre med, da de valgte Too fire to burn: En ide handlede om at udvikle et bæredygtighedsbarometer for virksomheder á la trustpilot, dvs. en rating af, hvor bæredygtig en given virksomhed egentlig er, mens en anden ønskede at sikre mere biodiversitet på landets skoler og gymnasier, og en tredje via et nyt mærkatsystem ønskede at oplyse forbrugeren om en vares reelle co2-aftryk, når der tages højde for både produktions- og transportforhold.

”Vi kan se, at vores elever får enormt gode ideer på Øregård og kan gøre en forskel” siger Thor Banke Hansen, der er projektleder for innoweek og lærer på Øregård:

”Verden har brug for, at unge skaber bæredygtige løsninger, og vi kan se, at virksomheder, forskere og organisationer er enormt interesserede i vores elevers ideer og bud på bæredygtige løsninger”, siger han og fortsætter:

”Det er ekstremt motiverende for både elever og lærere, at vi sammen kan bruge vores viden og kreativitet til at gøre en forskel og finde løsninger, der fx hjælper hjemløse, stressramte eller virksomheder, der gerne vil skabe grøn vækst. Det styrker både fagligheden og fællesskabet på Øregård, og selvom vores indsats er en lille dråbe i havet, bliver vi klogere på at arbejde innovativt og skabe en bedre hverdag – både for os selv og for andre”.

Verdensmåluddannelsen er støttet af Region Hovedstaden.